Det store og det lille el-net

Vi lever i en omskiftelig tid. Se nu bare på den grønne omstilling, der risikerer at gå i stå fordi udbygningen af det store elnet, slet ikke kan følge med i den overraskende store efterspørgsel der er på at blive tilsluttet. Ikke mindst fra store datacentre, der trækker betragteligt på den vedvarende energi.

Skal vi bare vente?

Hvad skal vi dog stille op? Skal vi afvente at der kan gå op til 10 år før den lange kø af potentielle aftagere kan blive koblet på.

Nej, vi har faktisk mulighed for at gøre noget. Vi skal i gang med at producere og dele den lokale solcellestrøm. Energideling med naboen kræver ikke etablering af store kabler. Her er kun brug for den teknik, der kan sikre, at medlemmer af et lokalt energifællesskab kan deles om strømmen. Laver man mere strøm end man selv forbruger, indgår den lokalt producerede strøm i fordelingen. Man får en fast aftalt pris for sin leverede overskydende strøm på samme måde som modtageren skal betale den aftalte pris. Den nødvendige teknik, der kan sikre denne deling, er eksisterende og lovgrundlaget er i orden.

Deling af de lokale strøm

Deling af lokal strøm kan styrkes. De første elbiler, der både kan modtage og levere strøm er opfundet. Man vil således snart, som elbilejer kunne sælge strøm fra batteriet, når prisen og efterspørgslen er høj, og kun – som det jo allerede sker – aftage når strømprisen er lav.

Lokale virksomheder med solceller på taget, vil ligeledes kunne indgå i et lokalt energifællesskab. Det samme gælder kommunale bygninger, etageboliger, små og mellemstore virksomheder – og strøm produceret på en lokal mark. Alt sammen kræver lokale og gennemsigtige aftaler.  

Energi-preppere

Den prækære situation med manglende energi og følgelige energiprisstifninger fra Hormuz-strædet samt den forsinkede udbygning af elkabler, kan ende med at blive et wake up til en række lokale samfund, der ønsker at sikre sig mod de usikre forsyninger. ”Prepper-fællesskab” på energiområdet. Lokale andelsselskaber som vi så det, da landbruget var presset i sidste del af 18-hundrede tallet.  

Et af de steder, der er i gang med at forberede de nye tider, er et kommende energifællesskab i Høje-Taastrup, der kaldes ENERGIV.  Her sætter en kreds af lokale ildsjæle gang i en proces hvor den lokale energiforsyning ikke bare er snak, men praktik. Et energifællesskab der starter den 16. juni i Fløng Forsamlingshus, men som omfatter hele Høje-Taastrup kommune og dele af Ishøj og Roskilde.

Går det godt vil det kunne brede sig. Ikke bare ved at stadig flere deler lokalt produceret strøm, men også ved at flere og flere borgere i andre kommuner finder sammen, og bruger krisen til at løfte som vores tids andelsselskaber.

Læs mere på www.energiv.dk

Skrevet af Knud Anker Iversen og Steen Olesen

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

da_DKDA
Scroll to Top