Det har høj prioritet at cykle til og fra Taastrup Realskole. Så højt at ikke færre end to klasser måtte deles om den lokale hovedpræmie i Cyklistforbundets skolekampagne ”Alle Børn Cykler”. Alle fra 7.A og 5.C havde cyklet samtlige 14 dage til og fra skolen i de 2 september- uger kampagnen løb.
Traditionen tro kom borgmester Michael Ziegler forbi skolen fredag den 25.oktober for at fejre det med eleverne og overrække en check til hver af de to klasser. De fik hver 2000 kr. til klassekassen, hvilket er sponseret af Vestegnens politisamarbejde. Desuden uddelte Christina Gylling Saadbye fra Cyklistforbundet medaljer og en vandrepokal som klasserne må deles om.
Mange grunde til at cykle
Der er rigtig mange gode grunde til at cykle i skole. I forbindelse med præmieoverrækkelsen kom borgmesteren ind på flere af dem: ”I får motion, det er sundt, I hjælper miljøet og I bliver mere frie og selvstændige og friske i hovedet, når I møder op på skolen.”
Christina Gylling Saadbye gav udtryk for sin beundring over at skolen inddrager cykling i undervisning og ved årets motionsdag havde I cykling med, idet flere af de store klasser gennemførte en triatlon med løb, cykling og svømning. Hun understregede at skolens cykeldedikation er til inspiration for mange andre skoler.
Interesse fra andre skoler
Det kunne skoleleder Kennet Hallgren bekræfte, idet flere andre skoler henvender sig for at høre, hvordan de opnår at få så mange elever på cyklen. Mange skoler kæmper med kaotiske forhold om morgenen med forældre der insisterer på at køre deres barn i skole. Et problem der på Realskolen er i kraftig tilbagegang takket være fokus på trafiksikkerhed ved skolevejen. Det har fået forældre og børn op på cyklen igen takket være en mere tryg skolevej.
Cykling starter tidligt
Skolens stærke cykelengagement starter allerede i børnehaveklassen, hvor børnene har cyklen med som en fast del af deres introprogram. Når børnene først kan cykle, kan klassen tage på cykelture, hvilket børnene elsker. Vi har ekstra cykler og cykelhjelme til de børn, der har glemt cykler. Kennet meddeler, at man skal gøre det simpelt med små ture i starten, så lærere og elever føler sig trygge. ”Hvert kvartal trækker vi lod om en kasse sodavand, hvis børnene har cyklet som en del af undervisningen. Det er således børnene, der har en klar forventning om at cykling skal fortsætte fra 1.klasse og igennem skoleårene.”